Værdier i hverdagen

Pædagogisk udvikling

Vi er et hus der hele tiden arbejder med pædagogisk udvikling,  med mange aktiviteter og temaer, både indenfor i huset og udenfor på vores dejlige legeplads. Nærområdet og de omkringliggende legepladser benyttes flittigt af de forskellige stuer. Temaerne kan være varierende i tid.

Vuggestuen i huset arbejder i teams. Det betyder, at aktiviteter foregår, dels på tværs i etagerne, men også mellem de to stuer på hver etage.

Vi arbejder efter læreplans-temaerne med de fokuspunkter, der er relevante dels for de enkelte børnegruppers behov, men også med fokus på det enkelte barns behov for udvikling, stimulering og guidning.

Fokus på det enkelte barn

Vi vægter nærvær, omsorg og at dele os op i mindre grupper, for at tilgodese og møde det enkelte barn.

I vores pædagogiske arbejde lægger vi stor vægt på, at det enkelte barn styrkes i sin egen kunnen, de sociale kompetencer, relationer mellem barn/barn og voksen/barn, sanse motorik og meget mere.

Konfliktløsning

Vi understøtter børnene i deres konfliktløsning, ved anerkendelse, guidning og opfølgning. Vi hjælper børnene med, at dette sker i en omsorgsfuld stemning, med en tone der er rolig, rummelig og nærværende. Det gør vi for at sikre, at barnet bevarer sin integritet og selvværd.

Humanistisk menneskesyn

I Børnegården arbejder vi ud fra et humanistisk menneskesyn. Vi er bevidste om at vores fremtoning og tone er ordentlig, omsorgsfuld, tydelig og nærværende i dialogen med barnet.

Det er vigtigt for os, at tilstræbe tryghed og tillid i relationen, således at barnet udvikler sig i et tempo, der er tilpasset det enkelte barn.

Det er OK at fejle!

I Børnegården har vi i vores Pædagogiske Læreplan bl.a. et fokus punkt der lyder;

” Det er ok at fejle, og vi ønsker at se på ”fejl” som læring, og ikke som begrænsning”